Tuesday, December 9, 2008

Buras made by Beras..hehe

haluuu...jumpa lg dlm rancangan resepi tradisional..hehe..ada ka ranc ni?..hehe..disebabkan aku dpt balik raya thn ni..aku dgn berbesar hati mo share satu makanan wajib tiap2 ari raya di umah aku..
kalu d semenanjung..lemang n ketupat satu kewajipan kan..kalu di tawau buras plak..

bahan-bahannya...
beras la...ni beras yg dimasak ngan air santan...( mak aku yg masak..aku x reti..hehe)..

daun pisang...ni daun yang tua ok..tuk lapisan luar...

daun muda...tuk lapisan dalam plak..


pastu..kira2 jadi macam nilah..

gunakan kelembutan tangan tuk balut comei2 mcm ni...hehe...(aku yg bungkus ni..haha..kempen jap)....promot yg comel jak...

dah siap2 bungkus..kena ikat lak..ikat la guna apa2 tali pun..yg penting ble terikat....jg guna talipon sudah..hehe...ni plak tugas bapa aku..tiap thn dpt pangkat jd tukang ikat..hehe..
lepas ni buras ni mest dimasak lebih kurang dlm 4-5 jam....lama gilak kan..pastu siap la...hehe...senang jak kan...pada sapa2 yg ingin mencuba ...sila2..usaha tangga kejayaan...(",)...


No comments:

Related Posts with Thumbnails